2410 280710 - 2310 260986 - 210 2841001

Δικαιώματα επιβατών

Αντιμετωπίσατε ποτέ πρόβλημα λόγω καθυστερήσεων ή ακυρώσεων; Όταν ταξιδεύετε με αεροπλάνο, τρένο, πλοίο ή λεωφορείο στην ΕΕ έχετε ορισμένα δικαιώματα.

Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών ισχύουν:

  • εάν η πτήση σας εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ
  • εάν η πτήση σας φθάνει στην ΕΕ από χώρα εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ
  • εάν η πτήση σας αναχωρεί από χώρα της ΕΕ με προορισμό χώρα εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ
  • εάν δεν έχετε ήδη λάβει παροχές (αποζημίωση, μεταφορά με άλλη πτήση, βοήθεια από την αεροπορική εταιρεία) για προβλήματα σχετικά με τις πτήσεις του συγκεκριμένου ταξιδιού, βάσει της σχετικής νομοθεσίας χώρας εκτός ΕΕ.

Ως ΕΕ νοούνται οι 27 χώρες της ΕΕ, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι εξής περιοχές: Γουαδελούπη, Γαλλική Γουιάνα, Μαρτινίκα, Ρεϊνιόν, Μαγιότ, Άγιος Μαρτίνος (Γαλλικές Αντίλλες), Αζόρες, Μαδέρα και Κανάρια Νησιά, καθώς και η Ισλανδία , η Νορβηγία , η Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν περιλαμβάνονται οι Νήσοι Φερόες, η Νήσος του Μαν και οι Αγγλονορμανδικές Νήσοι.

  • Τόσο η πτήση αναχώρησης όσο και η πτήση επιστροφής θεωρούνται πάντα ως δύο χωριστές πτήσεις, ακόμη και αν η κράτησή τους ήταν ενιαία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση (γνωστή και ως ο πραγματικός αερομεταφορέας) μπορεί να είναι διαφορετική από την εταιρεία που αγοράσατε το εισιτήριό σας. Σε περίπτωση προβλημάτων υπεύθυνη είναι μόνο η αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση. Σε περιπτώσεις που μια αεροπορική εταιρεία μισθώνει (με συμφωνία πλήρους μίσθωσης) ένα αεροσκάφος, συμπεριλαμβανομένου του πληρώματός του, από άλλη αεροπορική εταιρεία, η αεροπορική εταιρεία που μισθώνει το αεροσκάφος έχει την επιχειρησιακή ευθύνη της πτήσης και θεωρείται η αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ (συγκεκριμένα τον κανονισμό 261/2004).

Δικαιώματα επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών

Οι κανόνες της ΕΕ όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών ισχύουν όταν ταξιδεύετε σιδηροδρομικά εντός της ΕΕ και κατά κανόνα ισχύουν σε όλα τα σιδηροδρομικά ταξίδια και τις υπηρεσίες.

  • Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να αποφασίσουν να εξαιρέσουν ορισμένες σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Οι εξαιρέσεις αυτές μπορούν να ισχύουν για αστικές, προαστιακές ή περιφερειακές σιδηροδρομικές γραμμές καθώς και για εσωτερικές γραμμές μεγάλων αποστάσεων ή διεθνείς γραμμές με αφετηρία ή προορισμό εκτός της ΕΕ. Ελέγξτε πριν κάνετε κράτηση του σιδηροδρομικού ταξιδιού σας.

Όταν αγοράζετε το εισιτήριό σας, η σιδηροδρομική εταιρεία ή ο πωλητής εισιτηρίων πρέπει να σας παρέχει σαφείς πληροφορίες σχετικά με:

  • τους γενικούς όρους που ισχύουν για το ταξίδι σας
  • το ωράριο και τους όρους των χαμηλότερων χρεώσεων και του χρονικά συντομότερου ταξιδιού
  • την προσπελασιμότητα, τους όρους πρόσβασης και την ύπαρξη επί της αμαξοστοιχίας διευκολύνσεων για άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα
  • τις υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες επί της αμαξοστοιχίας
  • τις διαδικασίες αναζήτησης απολεσθεισών αποσκευών
  • τις διαδικασίες υποβολής παραπόνων/καταγγελιών

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, η σιδηροδρομική εταιρεία πρέπει να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες επί της αμαξοστοιχίας, τις καθυστερήσεις, τα θέματα ασφάλειας και προστασίας και τις υπηρεσίες σύνδεσης. Εάν το δρομολόγιό σας καθυστερήσει ή ακυρωθεί, η σιδηροδρομική εταιρεία πρέπει να σας παράσχει πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση σε πραγματικό χρόνο και να σας ενημερώσει για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σας. 

Δικαιώματα επιβατών λεωφορείων και πούλμαν

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν ισχύουν αν το σημείο επιβίβασης ή αποβίβασης βρίσκεται στο έδαφος κράτους μέλους της EΕ, και ισχύουν κυρίως στις τακτικές γραμμές λεωφορείων και πούλμαν μεγάλων αποστάσεων. Τα δικαιώματα αυτά ισχύουν αν ταξιδεύετε με τακτικές γραμμές που εκτελούνται κατά μήκος συγκεκριμένων διαδρομών, όπου επιβιβάζονται και αποβιβάζονται επιβάτες σε προκαθορισμένα σημεία στάσης σύμφωνα με καθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Μεγάλη απόσταση σημαίνει ότι η προγραμματισμένη απόσταση της γραμμής (και όχι το ατομικό σας ταξίδι) είναι τουλάχιστον 250 χιλιόμετρα.

  • Τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να αποφασίσουν να εξαιρέσουν από αυτά τα δικαιώματα τις τακτικές γραμμές αποκλειστικά του εσωτερικού ή άλλες γραμμές, εφόσον ένα σημαντικό μέρος της διαδρομής –που περιλαμβάνει τουλάχιστον μία προγραμματισμένη στάση– εκτελείται εκτός ΕΕ. Ενημερωθείτε πριν αγοράσετε το εισιτήριό σας.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, η εταιρεία του λεωφορείου ή του πούλμαν πρέπει να σας παρέχει σαφείς και ορθές πληροφορίες σχετικά με τις γραμμές και τα δικαιώματά σας ως επιβάτη. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει επίσης να διατίθενται και σε μορφή προσβάσιμη από τα άτομα με αναπηρία.

Δικαιώματα επιβατών πλοίων

Δικαιώματα επιβατών σε περίπτωση καθυστερήσεων ή ακυρώσεων

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών πλοίων ισχύουν όταν ταξιδεύετε με τα περισσότερα οχηματαγωγά και κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα ή σε εσωτερικές πλωτές οδούς (ποτάμια, λίμνες ή κανάλια) και εάν:

  • ταξιδεύετε από λιμάνι της ΕΕ
  • ταξιδεύετε προς λιμάνι της ΕΕ από λιμάνι εκτός της ΕΕ, εφόσον το δρομολόγιο εκτελείται από εταιρεία μεταφορών της ΕΕ
  • ταξιδεύετε από λιμάνι της ΕΕ για κρουαζιέρα αναψυχής, εφόσον προσφέρεται κατάλυμα και άλλες παροχές, με περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις στο πλοίο.

Οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν για πλοία:

  • που μπορούν να μεταφέρουν λιγότερους από 12 επιβάτες
  • που έχουν πλήρωμα 3 άτομα το πολύ
  • που καλύπτουν διαδρομή μικρότερη από 500 μέτρα (απλή μετάβαση)
  • που χαρακτηρίζονται ως ιστορικά
  • που πραγματοποιούν εκδρομές και περιηγήσεις σε αξιοθέατα – αν δεν παρέχουν κατάλυμα ή περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις στο πλοίο

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, η εταιρεία που εκτελεί τη μεταφορά οφείλει να σας παρέχει σαφείς και ορθές πληροφορίες σχετικά με το δρομολόγιο και τα δικαιώματά σας ως επιβάτη, συμπεριλαμβανομένων των δυνατοτήτων πρόσβασης για άτομα με αναπηρία ή με περιορισμένη κινητικότητα. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει επίσης να διατίθενται και σε μορφή προσβάσιμη από άτομα με αναπηρία.

Δικαιώματα επιβατών σε περίπτωση περιστατικού στη θάλασσα

Σε περίπτωση περιστατικού στη θάλασσα, οι κανόνες της ΕΕ καλύπτουν επίσης εσάς, τις αποσκευές σας, το όχημά σας και, ανάλογα με την περίπτωση, τον εξοπλισμό κινητικότητας που διαθέτετε. Οι κανόνες αυτοί καθορίζουν επίσης τις υποχρεώσεις των μεταφορέων σε τέτοιες περιπτώσεις και ισχύουν για τις εγχώριες θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και για όλες τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, εφόσον:

  • το πλοίο είναι νηολογημένο σε χώρα της ΕΕ
  • η σύμβαση για το ταξίδι συνάφθηκε σε χώρα της ΕΕ
  • το πλοίο αναχωρεί από και/ή φτάνει σε λιμάνι της ΕΕ

Ο μεταφορέας οφείλει να σας ενημερώσει κατάλληλα και με σαφήνεια σχετικά με τα δικαιώματά σας προτού ταξιδέψετε, εφόσον αγοράσετε το εισιτήριό σας σε χώρα της ΕΕ, ή το αργότερο κατά την αναχώρηση εάν αναχωρείτε από χώρα εκτός ΕΕ.